Akcióterületi terv - [Módszertani útmutató]
Akcióterületi terv - módszertani útmutató
- a városfejlesztésre – az integrált településfejlesztési stratégia és az akcióterületi terv készítésére, valamint a városfejlesztő társaságra – vonatkozó szakpolitikai iránymutatás, a Városfejlesztési kézikönyv (2009), amely a Városfejlesztés Zrt szakértői közreműködésével készült, amelyben az akcióterületi terv készítésére és a városfejlesztő társaságra vonatkozó részek szerzője a vezérigazgató és az igazgatóság akkori elnöke;
- a vezérigazgató Városfejlesztés című könyve (Budapest, 2007 Scolar Kiadó), amely részletesen kifejti azt az ismeretanyagot, aminek birtokában lehetővé válik az akcióterületi tervek, komplex városfejlesztési akciók kedvező pénzügyi feltételekkel történő megvalósítása, és ami nem kerülhetett be a Városfejlesztési kézikönyvbe a műfaj természetéből adódó korlátok miatt.
Az akcióterületi terv módszertana
- a városfejlesztési akció jóváhagyott éves tervének végrehajtásáról szóló beszámolót a városfejlesztési akció elkülönített számlájának forgalmára vonatkozó összesített pénzügyi adatokkal a tárgyévre vonatkozóan, és
- a következő évre vonatkozó tervet, az eredetileg jóváhagyott műszaki és pénzügyi adatok aktualizálásával.
- a gazdaságföldrajzi, közlekedés-földrajzi és városszerkezeti pozíció,
- a geomorfológiai (domborzati) és vízföldrajzi jellemzők,
- a közterületek és a közterületek által határolt telektömbök tulajdonviszonyai,
- az épített terek és az épületek egymáshoz való viszonya és fizikai állapotuk, funkcióik, kapacitásaik,
- az infrastruktúrák fizikai állapota, kapacitása, és hiányosságai, stb.
- vegyes településközponti területek,
- lakóterületek,
- közszolgáltatásokat nyújtó intézmények területei,
- piaci szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások területei,
- munkahelyteremtést szolgáló ipari területek,
- helyi ipari, illetve gazdasági szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások területei,
- sport- és rekreációs területek,
- turisztikai szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások területei,
- jóléti szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások területei, stb.,
Az akcióterületi terv minimális tartalma
Az akcióterületi terv egy előzetes és indikatív terv, amelynek készítése során a városfejlesztési akció megtervezése az önkormányzati városfejlesztési célkitűzések elérése érdekében szükséges műszaki-fizikai beavatkozások többlépcsős, iteratív jellegű, egyre konkrétabb megfogalmazásával történik (még a megvalósítás alapjául az önkormányzat által jóváhagyott akcióterületi terv rendszeres évenkénti aktualizálása keretében is).
Az akcióterületi terv ebben a folyamatban a megvalósítás forgatókönyve mellett a döntéselőkészítő dokumentáció szerepét is betölti.
A minimális tartalmi követelmények teljesítésével az akcióterületi tervnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy az adott fázisban megszerezhető ismeretek szintjének és mélységének megfelelő tartalommal előrevetítse
- a tervezett városfejlesztési akció egészét, és
- legalább a tervezett városfejlesztési akció megvalósítani tervezett első ütemét.
Az akcióterületi terv leegyszerűsített tartalmi követelményeinek teljesítésével azt kell elérni, hogy ennek alapján meg lehessen ítélni a tervezett városfejlesztési akció egészének és részletesebben bemutatott ütemének
- közérdekű jellegét, és ennek alapján indokoltságát,
- esetleges támogatásra való jogosultságát,
A városfejlesztés Magyarországon is bevált európai eszköztárával való megvalósíthatóságát városrendezési-műszaki és pénzügyi szempontból
- az esetleges támogatásoknak a városfejlesztési akció keretében történő felhasználása esetén a támogatások felhasználásának pénzügyi hatékonyságát az akcióterületi fejlesztés egészére vonatkoztatva
- a professzionális és hatékony megvalósításhoz szükséges szervezeti eszközök biztosításának lehetőségét.
Az első megközelítésben minimális tartalommal elkészíthető akcióterületi tervnek meg kell felelnie annak a kettős követelménynek, hogy kidolgozása a lehetőségek szerint a költségtakarékosság szempontjaihoz igazodva történjen, ugyanakkor a rendelkezésre álló városrendezési és műszaki információk szintjén a helyi adottságoknak megfelelően, a szükséges és elégséges mértékben adjon választ a fenti kérdésekre.
Ennek érdekében az akcióterületi terv egyes részeit legalább az alábbi tartalommal kell elkészíteni.
1. STRATÉGIAI FEJEZET
Abban az esetben, ha a város készített integrált településfejlesztési stratégiát, itt szükséges bemutatni az akcióterületi fejlesztés integrált településfejlesztési stratégiához való illeszkedését (az ITS célrendszeréhez való illeszkedése). Abban az esetben, ha a város nem rendelkezik integrált településfejlesztési stratégiával, és nem is kíván ilyen dokumentumot készíteni, itt szükséges bemutatni az önkormányzat városfejlesztési céljainak megalapozását az alábbi szempontrendszer szerint:- A város egészére vonatkozó rövid helyzetértékelés a megadott mutatókkal.
- Városrészek kijelölése.
- Városi és városrész szintű célkitűzések meghatározása.
- Illeszkedés, összhang a településfejlesztési koncepcióval, településrendezési tervvel.
- 2007-2013 során középtávon fejleszteni kívánt akcióterületek kijelölése.
2. A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓTERÜLET KIJELÖLÉSE
Azon városok esetében, melyek IVS-t készítenek, az akcióterület kijelölése már megtörtént az IVS-ben, itt az IVS szerinti lehatárolás bemutatása szükséges.
Azon városok esetében, amelyek nem rendelkeznek IVS-sel, az akcióterületi terv készítésének kiinduló lépése a városfejlesztési akcióterület kijelölése, pontos lehatárolása. Az akcióterületet földhivatali alaptérképen kell lehatárolni az akcióterületi terv módszertanának megfelelően.
Áttekintő térképvázlat csatolása szükséges, melyből megítélhető bemutatja az akcióterület elhelyezkedését a településen belül.
Meg kell adni továbbá az akcióterület és az egész település belterületének kiterjedését (m2 vagy hektár), valamint az akcióterület és a település lakosságszámát!
3. HELYZETELEMZÉS A VÁROSREHABILITÁCIÓS TÁMOGATÁSOKRA VALÓ JOGOSULTSÁG ÉS A MEGLÉVŐ ÁLLAPOT VIZSGÁLATÁVAL
A fejezet kidolgozásával történik az akcióterület társadalmi-gazdasági, műszaki-fizikai és környezeti állapotának, valamint a piaci viszonyoknak, igényeknek és a tulajdonosi szándékoknak a vizsgálata a tervezett városfejlesztési akció megvalósíthatósága szempontjából. Ennek során az akcióterület egyes értelemszerűen kiválasztott jellemzői szükség szerint összehasonlítására kerülnek a település egészére vonatkozó mutatókkal.
Abban az esetben, ha pályázati forrást kívánnak igénybe venni, bizonyos mutatók jogosultsági feltételként jelentkeznek az aktuális pályázati kiírásban. A vizsgálat keretében kell tisztázni, hogy az aktuális feltételek tükrében az önkormányzat jogosult-e városrehabilitációs támogatások megpályázására a tervezett városfejlesztési akció végrehajtásához az akcióterület társadalmi-gazdasági, műszaki-fizikai és környezeti adottságai alapján.
A vizsgálat koherens egységet alkot a városfejlesztési akció végrehajtásának operatív városfejlesztési koncepciójával (4. fejezet) és pénzügyi koncepciójával (5. fejezet) és a jogosultsági feltételekkel.
Abban az esetben, ha a támogatás megpályázására való jogosultság aktuális feltételei teljesülnek, azok teljesülését elkülönítve, világosan be kell mutatni a fejezetben. A helyzetelemzést az alábbi munkarészek értelemszerű, a helyi adottságoknak megfelelő kidolgozásával, lehetőleg rövid, lényegre törő szövegezéssel készül.
A helyzetelemzés következő munkarészeit az általános módszertani részben az előzőekben leírtak szerint kell elkészíteni
- A JOGOSULTSÁGI FELTÉTELEK TELJESÜLÉSÉNEK BEMUTATÁSA, HA RELEVÁNS (PÁLYÁZATHOZ KAPCSOLÓDÓAN)
- AZ AKCIÓTERÜLET SZABÁLYOZÁSI TERVÉNEK ÁTTEKINTÉSE
- MEGELŐZŐ VÁROS-REHABILITÁCIÓS TEVÉKENYSÉGEK BEMUTATÁSA
- AZ AKCIÓTERÜLET TÁRSADALMI-GAZDASÁGI ÉS KÖRNYEZETI JELLEMZŐINEK BEMUTATÁSA, PROBLÉMÁK FELTÁRÁSA
- AZ AKCIÓTERÜLET MŰSZAKI-FIZIKAI, INFRASTRUKTURÁLIS JELLEMZŐINEK BEMUTATÁSA, PROBLÉMÁK FELTÁRÁSA
Műszaki szempontból reális szöveges és grafikus ismertetés, a meglévő helyzet jellemzőit az akcióterület egészét bemutató, áttekintő tervlapon értelemszerűen ábrázolva (a vizsgálathoz a meglévő állapotot ábrázoló szakági előtervek készítése ebben a fázisban nem kötelező), az alábbi témák feldolgozásával az általános módszertani leírásban foglaltak helyi adottságokhoz igazodó alkalmazásával:
- Az akcióterületen belüli és az akcióterületet feltáró meglévő közlekedési hálózat helyzete.
- Az akcióterületen belüli és az akcióterületet feltáró meglévő közműhálózat értékelése a megvalósíthatóság szempontjából.
- Lakáshelyzet (csak ha releváns a tervezett városfejlesztési akció szempontjából).
- Közigazgatási és közösségi szolgáltatásokat nyújtó közcélú létesítmények állapota (csak ha releváns a tervezett városfejlesztési akció szempontjából).
- Mindazon esetleges további városrendezési-műszaki problémák bemutatása, melyeket a fejlesztések révén kezelni kívánnak.
Az egyes témák elemzését témánként röviden kell összefoglalni.
A TULAJDONVISZONYOK ÉRTÉKELÉSE
A vizsgálatot a legfrissebb földhivatali bejegyzéseket tartalmazó tulajdoni lapok alapján javasolt elvégezni.
A vizsgálat eredményét az akcióterületet ábrázoló földhivatali alaptérképre készített tervlapon grafikusan összesítve (pl. színekkel megkülönböztetve) kell bemutatni. A tulajdonviszonyok értékelésekor legalább az alábbi alapkategóriák feltüntetése szükséges: önkormányzati tulajdon, magántulajdon, állami tulajdon, egyházi tulajdon, egyéb. Az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelően kell elkészíteni
A TULAJDONOSI, EGYÜTTMŰKÖDÉSI SZÁNDÉKOK VIZSGÁLATA
Az általános módszertani leírásnak megfelelően az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelően kell elkészíteni.
A szociális város-rehabilitáció során különösen fontos a tulajdonosi szándékok vizsgálata társasházak esetén. Az igények vizsgálata ebben az esetben az érintett ingatlantulajdonosok közvetlen megkeresésével, szándéknyilatkozat kérésével, vagy fórum tartásával is történhet.
Az együttműködési szándékok felmérése különösen a szociális célú beavatkozások esetén fontos. A szociális rehabilitáció tervezése során javasolt számba venni azokat a partnereket, akik az érintett akcióterületen élő, vagy dolgozó lakosság számára foglalkoztatási, képzési, ismeretnyújtási programokat szerveznének.
PIACI IGÉNYEK, LEHETŐSÉGEK VIZSGÁLATA
Az általános módszertani leírásnak megfelelően az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelően, ahhoz igazodó módszerrel kell elkészíteni.
4. OPERATÍV VÁROSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A fejezet célja, hogy az akcióterület helyzetelemzését követően, első megközelítésben, előzetes és indikatív jelleggel meghatározza azokat a beavatkozásokat, melyeket az önkormányzat és partnerei az akcióterületen az elkövetkezendő években elvégeznek vagy terveznek elvégezni annak érdekében, hogy a lehatárolt akcióterület összefüggő rendszert alkotó fizikai, társadalmi-gazdasági és környezeti megújításával a városi szövet megújított darabját állítsák elő. Ezek lehetnek olyan beavatkozások, melyeket- A közszféra kíván megvalósítani:
- Jellemzően olyan beruházások, melyek ösztönzik a magánszférát a fejlesztésben való részvételre;
- Magánszféra kívánja megvalósítani a közszféra fejlesztései nyomán
- jellemzően egy, vagy néhány ingatlanra kiterjedő építési, ingatlanfejlesztési projektek.
- A közszféra fejlesztési feladatai az akcióterületen
- A szükséges ingatlanok megszerzésével kapcsolatos feladatok.
- Terület-előkészítési feladatok.
- Az akcióterületen belüli út-, és közműhálózat (infrastruktúra) felújításával, illetve fejlesztésével kapcsolatos feladatok.
- Az akcióterületet feltáró út- és közműhálózat (infrastruktúra) felújításával, illetve fejlesztésével kapcsolatos feladatok.
- A zöldterületek fejlesztésével kapcsolatos feladatok.
- A kármentesítési tevékenység (ha releváns).
- Közösségi szolgáltatásokat nyújtó közcélú létesítmények (szuperstruktúrák) rehabilitációjával, fejlesztésével kapcsolatos feladatok (ha releváns).
- Önkormányzati tulajdonú lakóépületek rehabilitációja és építése.
- Építési, telekalakítási feladatok.
- Egyéb feladatok.
- megszerzendő ingatlanok,
- építési telekként kialakítandó és értékesítendő ingatlanok,
- kialakítandó vagy rehabilitálandó közterületek.
A KÖZSZFÉRA FEJLESZTÉSEI NYOMÁN A MAGÁNSZFÉRA ÁLTAL MEGVALÓSÍTHATÓVÁ VÁLÓ PROJEKTEK
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal kell meghatározni szövegesen, és léptékhelyes áttekintő tervlapokon világosan és elkülönítve ábrázolni kell az alábbiakat:
- A magánszféra építési vállalkozásainak projektjei, amelyeket a városfejlesztési akció végrehajtása során előállításra és értékesítésre kerülő építési telkek beépítésével valósítanak meg
5. A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ PÉNZÜGYI KONCEPCIÓJA
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal, az operatív városfejlesztési koncepcióban foglaltakkal koherens és konzisztens módon kell kidolgozni az alábbi munkarészeket.
A tervezett fizikai beavatkozásokkal járó városfejlesztési kiadások nagyságát projektenként, és az infrastruktúráknál szakági bontásban, költségbecslés alapján kell meghatározni.
- Az akció megvalósításának átfogó pénzügyi terve
- A várható városfejlesztési kiadások meghatározása a releváns elemek szerepeltetésével.
- A megvalósításhoz szükséges források meghatározása.
- Pénzügyi forgatókönyv
6. A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ MEGVALÓSÍTÁSÁNAK SZERVEZETI ESZKÖZE
A tervezett projekt menedzsment szervezetet be kell mutatni, az érintett projekttípus megvalósításában szerzett esetleges korábbi tapasztalataival együtt, és be kell mutatni, hogy alkalmas szervezeti eszköz lesz a konkrétan tervezett városfejlesztési akció professzionális és hatékony végrehajtására.
7. KOCKÁZATOK ELEMZÉSE
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal, az operatív városfejlesztési koncepcióban foglaltakkal koherens és konzisztens módon kell kidolgozni. A kockázatelemzést az előzetes akcióterületi tervre is el lehet végezni, a rendelkezésre álló adatok és információk birtokában. A végleges akcióterületi terv elkészítése során a tervek, igényfelmérések, tervezői költségvetések birtokában célszerű felülvizsgálni és szükség szerint pontosítani az értékeket, illetve új tényezőkkel kiegészíteni a teljes elemzést.
8. PARTNERSÉGI EGYEZTETÉSEK
Rövid, szöveges leírásban kell bemutatni, hogyan valósult meg az érintett lakosság, civil szervezetek, gazdasági szereplők bevonása a terv készítésének időszakában és hogyan kívánják folyamatos bevonásukat biztosítani a megvalósítás során.
9. A TERVEZETT FEJLESZTÉSEK VÁRHATÓ HATÁSAINAK LEÍRÁSA
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal, az operatív városfejlesztési koncepcióban foglaltakkal koherens és konzisztens módon kell kidolgozni a releváns összefüggések tekintetében.
Az eltérő adottságokra és körülményekre épülő, eltérő tartalmú városfejlesztési akciók tervei azonban azonos városrendezési-műszaki és pénzügyi logika szerint, azonos szerkezetben épülnek fel, amely az adott terjedelmi korlátok miatt az itt kivonatosan közölt teljes kötetben kerül részletes ismertetésre, és megismerhető a Városfejlesztés Zrt vezetői által készített idézett mű átvételével készült minisztériumi Városfejlesztési kézikönyvből is (NFGM, második kiadás, 2009).
Az alábbiakban a fenti módszertani ismertető illusztrálása érdekében néhány olyan fejlesztést mutatunk be a minisztériumi Városfejlesztési kézikönyvben ismertetett működő hazai jó gyakorlatok közül, amelyek akcióterületi tervi megalapozásában a Városfejlesztés Zrt-nek, illetve a megalakulása előtt (a ferencvárosi városfejlesztési akció első öt évében) első vezérigazgatójának, Aczél Gábornak, a SEM IX Városfejlesztő Zrt korábbi alapító vezérigazgatójának meghatározó szerepe volt. A következőkben azoknak az eredményeknek egy része kerül bemutatásra, amelyeket az itt bemutatott módszertannak az alkalmazásával értek el helyi önkormányzatok a 2004-es EU csatlakozás előtt.
A FERENCVÁROSI VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ A SEM IX VÁROSFEJLESZTŐ ZRT ÉS A VÁROSFEJLESZTÉS ZRT – AKKORI NEVÉN SCET MAGYARORSZÁG VÁROSFEJLESZTŐ RT – TERVEI ALAPJÁN
A városfejlesztési akcióterületet a Ferenc körút, Üllői út, Haller utca, Mester utca által határolt 73 hektár nagyságú, 20.000 lakosú városrész alkotja.
Az akcióterület Budapest pesti oldalának központi részén fekszik, és a történelmi belső városrészhez tartozik. Kedvező városszerkezeti pozíciója ellenére a városfejlesztési akcióterület fizikai és társadalmi-gazdasági szövete végletesen leromlott az 1992-ben megindult városfejlesztési akció megkezdését megelőző évtizedekben.
A fenti problémák megoldása érdekében az 1992-ben készült akcióterületi tervben az alábbi célok kerültek meghatározásra:
Általános célkitűzések
- A lepusztult és szociálisan hátrányos helyzetű városrész rehabilitációja
- A városrész presztízsének növelése
- A fejlesztési kiadások megosztása a közszféra és a magánszféra között
- Hosszú távú bevételek (adók) biztosítása az önkormányzat számára
- Egy európai városfejlesztési modell alkalmazása Magyarországon francia-magyar együttműködéssel
- A városrész szerkezetének megőrzése
- A közterületek rehabilitációja
- A gyalogosforgalom előtérbe helyezése gyalogostengelyek kialakításával, csökkentett forgalmú utcákkal, parkolók, parkolóházak építésével
- A zöldfelületek fejlesztése a meglévők rehabilitációjával, új közpark és a tömbbelsőkben új közös használatú zöldterületek kialakításával
- Szállodák, vendéglátó és kereskedelmi létesítmények, irodák telepítése
- Az építészeti értékek megőrzése
A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ EREDMÉNYEI AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT
Az 1992-ben indult városfejlesztési akció már a 2004. évi EU-csatlakozás előtt jelentős eredményeket hozott. A Ferenc körút és a Viola utca között megújult a közterületek egy része, nagyterületű új zöldfelület került kialakításra az akcióterületen, lebontásra kerültek a városrendezési tervben bontásra ítélt nedves, sötét, komfortnélküli romos lakások. Ennek következtében javult a városrész presztízse, a fejlesztés keretében kialakított építési telkek egyre inkább piacképessé váltak és értékesítésre kerültek. Az értékesítési bevételekből 1992 és 2004 között a SEM IX több mint 90%-os arányban finanszírozni tudta a városfejlesztési műveleteket. A magasabb presztízsű területen épült, kertvárosi minőségű városi környezetet biztosító társasházi lakásokba fiatal és középkorú középosztálybeli népesség költözött. A rossz minőségű, lebontásra ítélt épületek lakói jobb környezetben, komfortos lakásokhoz jutottak, többségük a kerületen belül talált új otthont. A megépült négy szálloda egyre nagyobb turizmust és idegenforgalmi adóbevételt generált, és az önkormányzat adóbevételei folyamatosan emelkedtek. Budapest IX. kerület Ferencváros Önkormányzata, amely 1992-ben Budapesten belül az egyik legszegényebb önkormányzat volt, a városfejlesztés hatására a középmezőny élére került.
A városfejlesztési akcióterületen az önkormányzat városfejlesztő társasága, a SEM IX Városfejlesztő Zrt. által megvalósított városfejlesztési akció 1992-től az EU csatlakozásig 34 milliárd Ft becsült befektetői ráfordítást generált, amely a magánszféra vállalkozásai által megvalósított, az előzőekben a városfejlesztési akció eredményei között említett új lakóépületekben és középületekben öltött testet.
A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ FINANSZÍROZÁSA
1992-től 2004 májusáig az Önkormányzat összesen mintegy 11 milliárd Ft-ot fordított a városfejlesztési akció megvalósításának finanszírozására. Ebből mintegy 3 milliárd Ft volt a társaság által végrehajtott „klasszikus városfejlesztési feladatok” elvégzésének költsége. Ebből a 3 milliárd Ft-ból 100 millió Ft volt az, amit az Önkormányzat 1992-2004 között költségvetési pénzből költött a SEM IX által elvégzett városfejlesztési feladatok finanszírozására, a fennmaradó 2,9 milliárd Ft-ot folyamatosan a városfejlesztő társaság termelte ki az általa előállított építési telkek értékesítésével. Az értékesítéséből származó bevétel a telekhányad, amit a telket megvásárló építési vállalkozás az adott telken általa építhető összes szintterület arányában fizet. A 11 milliárd Ft nagyságú összes önkormányzati ráfordításból a városfejlesztési akció klasszikus városfejlesztési feladatainak végrehajtása után fennmaradó 8 milliárd Ft az akcióterület fejlesztési műveletekkel érintett részén meglévő, és megmaradó önkormányzati tulajdonú lakóépületek teljes rehabilitációjára lett fordítva. Ehhez jelentős mértékben nyújtott támogatást Budapest Főváros Önkormányzata az erre a célra szolgáló fővárosi alapból.
Az „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” elnevezésű Regionális Phare Program 116 millió Ft-tal támogatta az Angyal utca és a Liliom utca egyik felének közterület-rehabilitációját, valamint a Tompa utca egy szakaszán a zöldfelületek megújítását.
Az NFT-1 ROP 2.2-es városrehabilitációs intézkedése 383 millió Ft-tal támogatta a Ferenc tér rehabilitációját, zöldfelületeinek felújítását, valamint a hozzá csatlakozó Berzenczey utca és Bokréta utca közterületeinek felújítását. A támogatások ebben az esetben nem célt jelentettek, hanem eszközt, azoknak a fejlesztési projekteknek a megvalósítására, amelyek a fentiekben bemutatott városfejlesztési akcióba illeszkedtek.
A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ ÁLTAL GYAKOROLT MULTIPLIKÁTOR-HATÁS
A városfejlesztési akcióterületen az önkormányzat városfejlesztő társasága által megvalósított városfejlesztési akció 1992-től az EU csatlakozásig 34 milliárd Ft becsült befektetői ráfordítást generált, amely a magánszféra vállalkozásai által megvalósított, az előzőekben a városfejlesztési akció eredményei között említett új lakóépületekben és középületekben öltött testet. Emellett számos munkahelyet teremtett a kivitelezések során az építő iparban, majd a megvalósult létesítmények üzemeltetésében. A fejlesztések nyomán betelepülő vállalkozások által befizetett helyi adókból származó bevételek lehetővé tették az önkormányzat számára, hogy alapfeladatait – köztük a szociális-és egészségügyi ellátást, közoktatást – nagyobb hatékonysággal, jobb minőségben láthassa el.
A VÁROSFEJLESZTÉS VÁLLALKOZÁSÉLÉNKÍTŐ HATÁSA
A magánszféra által létrehozott, összesen 34 milliárd Ft értékűre becsült építési projekteket háromtucat magyar kis és közepes vállalkozás építette meg. Az építőipari KKV-k jelentős részéről biztosan állítható, hogy a SEM IX építési telkek előállítására irányuló városfejlesztő tevékenysége nélkül nem tudtak volna hozzájutni ahhoz a lehetőséghez, hogy a budapesti ingatlanpiacon értékesíthető lakásokat, az adott időszakban, olyan mennyiségben építhessenek, mint ahogy a Ferencvárosi Önkormányzat városfejlesztési akciójának eredményeként ezt megtehették.
Ugyancsak a városfejlesztési akciónak köszönhető, hogy négy szálloda települt abba a városrészbe, amelybe a városfejlesztési akció előtt nagyon kevés turista tette csak be a lábát. Az eredetileg három csillagos szállodák közül az egyik ma már egy nagy nemzetközi szállodalánc négy csillagos tagjaként működik.
A MOSONMAGYARÓVÁRI VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ A VÁROSFEJLESZTÉS ZRT – AKKORI NEVÉN SCET MAGYARORSZÁG VÁROSFEJLESZTŐ RT – TERVEI ALAPJÁN
A nem megyei jogú városok közül 2001-ben Mosonmagyaróváron jött létre az első városfejlesztő társaság, amely városfejlesztési akciók megvalósítását végzi.
Első piaci alapon megvalósított eredményes városfejlesztési akciója a Lajta lakókert kialakítása volt.
A városfejlesztési akció célja a várostesten belül található „zárványterület” feltárása, lakóterület kialakítása, eltérő beépítési módú építési lehetőségek biztosítása.
A 16 hektár nagyságú városfejlesztési akcióterületre vonatkozó operatív városfejlesztési koncepció szerint a városfejlesztési akciótervnek megfelelően az volt a társaság feladata, hogy az önkormányzat nevében az elkülönített városfejlesztési számla terhére
- felvásárolja a terület magántulajdonú ingatlanait,
- megteremtse az új városrész megközelítési lehetőségét,
- kialakítsa közlekedési feltárását, megépíttesse az ehhez szükséges új hidat,
- gondoskodjon a terület közműellátásáról, az akcióterületen belüli utak, közművek, zöldterületek megépítéséről,
- gondoskodjon a rendezési tervnek megfelelő építési telkek kialakításáról,
- értékesítse a kialakított építési telkeket a vállalkozók és a lakosság számára.
A városfejlesztési akcióterv feltárta, hogy az akcióterületre vonatkozó eredeti rendezési terv nem teszi lehetővé a városfejlesztési akció gazdaságos megvalósítását, ezért a városfejlesztő társaságnak a fejlesztés egyik kezdeti lépéseként az új rendezési tervet is el kellett készíttetnie.
A városfejlesztő társaság által végrehajtott önkormányzati fejlesztések eredményei a városfejlesztési akcióban:
- A kialakított és értékesített ingatlanok száma:
- Társasházas 15 építési telek
- Sorházas 52 építési telek
- Családi házas 87 építési telek
- Összesen 154 építési telek
- Útépítés: 5160 fm
- Zöldfelület: 16900 m2
- Ivóvíz vezeték: 3360 fm
- Szennyvízvezeték: 3400 fm
- Csapadékcsatorna: 331 m
- Földgázvezeték: 3830 m
- Elektromos kábel: 4500 m
- Transzformátor: 2 db
- Közvilágítási kandeláber: 88 db
A városfejlesztési akció megvalósításának pénzügy összesítése az alábbi képet mutatja:
- Városfejlesztési kiadások: 474 millió Ft
- Városfejlesztési bevételek: 713 millió Ft
- Eredmény: 239 millió Ft
ZALAEGERSZEG MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK VÁROSFEJLESZTÉSI TEVÉKENYSÉGE A VÁROSFEJLESZTÉS ZRT – AKKORI NEVÉN SCET MAGYARORSZÁG VÁROSFEJLESZTŐ RT – TERVEI ALAPJÁN
Az akcióterületi fejlesztéseket megvalósító városfejlesztő társaság létrehozása:
1999 (5 évvel az EU csatlakozás előtt)
Társasági forma: részvénytársaság, közvetlen önkormányzati tulajdonú, újonnan alakított városfejlesztő társaság, alapításkor vegyes tulajdonú városfejlesztő társaság, jelenleg 100%-os önkormányzati tulajdonú városfejlesztő társaság, egyben az első vidéki városfejlesztő társaság Magyarországon;
A társaság megalakításának előkészítése nyomán az akciótervek és a városfejlesztés átfogó pénzügyi forgatókönyve alapján az önkormányzat vezetése indokoltnak látta a városfejlesztő társaság megalakítását a tervezett fejlesztések megvalósítására. Ezután sor került az egyeztetésekre az önkormányzat bizottságaival, majd a közgyűlésben az önkormányzati képviselőkkel. Ennek eredményeként a város közgyűlése megszavazta a városfejlesztő társaság megalakítását.
A döntést követően 1999-ben megalakult a Zalaegerszegi Városfejlesztő Rt., az ország első vidéki városfejlesztő társasága, amely a városfejlesztés európai eszközeit a magyarországi kontextusban alkalmazva a közszféra és a magánszféra strukturált együttműködésével fejti ki városfejlesztő tevékenységét. A társaság széles körű helyi társadalmi legitimitást élvező megalakítása és rendkívül eredményes működése a SEM IX sikere után a megyei jogú városok tekintetében is bebizonyította, hogy az európai szemlélet és az európai városfejlesztési eszközök alkalmazhatóak Magyarországon.
A társaság azóta látványos fejlesztéseket valósított meg, és elért eredményei alapján tevékenysége egyértelműen sikertörténetnek tekinthető.
A SEM IX-hez hasonlóan a zalaegerszegi társaság működése is bizonyságot szolgáltatott már az ország EU csatlakozása előtt, hogy vidéki város esetében is alkalmazhatóak az operatív városfejlesztés európai eszközei magyarországi körülmények között is.
ELÉRT EREDMÉNYEK
Az említett európai eszközök és megoldások vidéki városok közegében történő alkalmazhatóságáról bizonysággal szolgál a Zalaegerszegi Városfejlesztő Rt. tevékenysége, amely a közszféra és a magánszféra strukturált együttműködésével néhány év alatt átformálta a zalaegerszegi belváros északi részének arculatát, létrehozott egy új kertvárosi lakóterületet a városközpont északi része és a gébárti élményfürdő fejlesztési területe között, és az élményfürdőnek az első után már a második ütemét is megvalósította.
Budapest, 2023. március 8.
Dr. Bajnai László
FELHASZNÁLT IRODALOM
1 Aczél Gábor és Bajnai László: A közszféra és a magánszféra projekt szintű együttműködése Budapest, 2003, elektronikus publikáció a VÁTI Kht. honlapján 2 Aczél Gábor és Bajnai László: A közszféra és a magánszféra projekt szintű együttműködése Budapest, 2003, elektronikus publikáció a VÁTI Kht. honlapján ; Bajnai László: Városfejlesztés. Budapest, 2007. Scolar Kiadó 3 az említett összefüggések a későbbiekben részletesebben is megvilágításra kerülnek 4 Aczél Gábor és Bajnai László: A közszféra és a magánszféra projekt szintű együttműködése Budapest, 2003, elektronikus publikáció a VÁTI Kht. honlapján; Bajnai László: Városfejlesztés. Budapest, 2007. Scolar Kiadó 5 Bajnai László: Városfejlesztés. Budapest, 2007. Scolar Kiadó Aczél Gábor; Bajnai László; Lunk Tamás; Waechter Balázs; Somogyi Eszter; Gerőházi Éva; Területfejlesztési, Szakállamtitkárság (szerk.): Városrehabilitáció 2007-2013-ban. Budapest, Magyarország: Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (2007), 137 p. Aczél, Gábor; Bajnai, László; Lunk, Tamás; Wachter, Balázs; Somogyi, Eszter; Gerőházi, Éva; Nemzeti, Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (szerk.): Városfejlesztési kézikönyv Budapest, Magyarország: Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (2009) Bajnai László: Bevezetés az urbanisztikába. Budapest, 2016. Scolar Kiadó Bajnai László: Fenntartható urbanizáció. A városfejlesztés története, elmélete, gyakorlata. Budapest, 2016. Scolar KiadóFELHASZNÁLT IRODALOM
1 Aczél Gábor és Bajnai László: A közszféra és a magánszféra projekt szintű együttműködése Budapest, 2003, elektronikus publikáció a VÁTI Kht. honlapján 2 Aczél Gábor és Bajnai László: A közszféra és a magánszféra projekt szintű együttműködése Budapest, 2003, elektronikus publikáció a VÁTI Kht. honlapján ; Bajnai László: Városfejlesztés. Budapest, 2007. Scolar Kiadó 3 az említett összefüggések a későbbiekben részletesebben is megvilágításra kerülnek 4 Aczél Gábor és Bajnai László: A közszféra és a magánszféra projekt szintű együttműködése Budapest, 2003, elektronikus publikáció a VÁTI Kht. honlapján; Bajnai László: Városfejlesztés. Budapest, 2007. Scolar Kiadó 5 Bajnai László: Városfejlesztés. Budapest, 2007. Scolar Kiadó Aczél Gábor; Bajnai László; Lunk Tamás; Waechter Balázs; Somogyi Eszter; Gerőházi Éva; Területfejlesztési, Szakállamtitkárság (szerk.): Városrehabilitáció 2007-2013-ban. Budapest, Magyarország: Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (2007), 137 p. Aczél, Gábor; Bajnai, László; Lunk, Tamás; Wachter, Balázs; Somogyi, Eszter; Gerőházi, Éva; Nemzeti, Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (szerk.): Városfejlesztési kézikönyv Budapest, Magyarország: Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (2009) Bajnai László: Bevezetés az urbanisztikába. Budapest, 2016. Scolar Kiadó Bajnai László: Fenntartható urbanizáció. A városfejlesztés története, elmélete, gyakorlata. Budapest, 2016. Scolar KiadóReferenciák
Előzetes akcióterületi terv Szombathely MJV belvárosára
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata 2014-ben hagyta jóvá a Városfejlesztés Zrt által, Bajnai László PhD, városfejlesztési irányító tervező vezetésével készített Előzetes Akcióterületi Tervet Szombathely MJV Belvárosára. Az Előzetes …
Akcióterületi terv - Üllő városközpont fejlesztésére
2010-ben Üllő Város Önkormányzata megbízásából a Városfejlesztés Zrt elkészítette a Üllő Városközpont Fejlesztése és Funkcióbővítő Rehabilitációjára vonatkozó Végleges Akcióterületi Tervet.
Akcióterületi terv - városrehabilitáció: Balassagyarmat városközpont
2009-ben a Városfejlesztés Zrt készítette el Balassagyarmat Város Önkormányzata számára a városrehabilitáció megvalósításának komplex városfejlesztési akciótervét, az Akcióterületi Terv …
Akcióterületi terv – városrehabilitáció: mosoni belváros
2009-ben a Városfejlesztés Zrt készítette el Mosonmagyaróvár Moson városrészének fejlesztését megalapozó városrehabilitáció megvalósításához vezérfonalként használt, a MOSONI BELVÁROS FUNKCIÓBŐVÍTŐ REHABILITÁCIÓJA – TELJES AKCIÓTERÜLETI TERV című operatív városfejlesztési tervet…
Akcióterületi terv – Erzsébetváros, “kultúra utcája”
2009-ben a Városfejlesztés Zrt készítette el Mosonmagyaróvár Moson városrészének fejlesztését megalapozó városrehabilitáció megvalósításához vezérfonalként használt, a MOSONI BELVÁROS FUNKCIÓBŐVÍTŐ REHABILITÁCIÓJA – TELJES AKCIÓTERÜLETI TERV című operatív városfejlesztési tervet…
Városfejlesztési akcióterv a Középső-Ferencváros rehabilitációjára
A Középső-Ferencváros rehabilitációja a Városfejlesztés Zrt 1997 és 2007 közötti igazgatósági elnöke, a SEM IX. Városfejlesztő Rt. akkori vezérigazgatója, Aczél Gábor, által kidolgozott akcióterv – későbbi nevén akcióterületi terv – alapján indult el 1992-ben, a Ferenc körút…