Az akcióterületi terv készítése egy olyan sajátos településfejlesztési terv kidolgozását jelenti, amelynek műfaját a Városfejlesztés Zrt teremtette meg. Az akcióterületi terv a településfejlesztés és az operatív városfejlesztési egyik legfontosabb eszköze, amelyet a Városfejlesztés Zrt. fejlesztett ki új tervfajtaként az 1997 évi megalakulását követő tíz éves időszakban.
A Városfejlesztés Zrt. ezzel a 26 éves gyakorlata során felhalmozott tudással és szakmai tapasztalattal áll partnerei rendelkezésére, hogy az akcióterületi tervek készítése, aktualizálása, felülvizsgálata, illetve megvalósítása bármely fázisában elősegítse a közszféra szempontjából a lehető legkedvezőbb városfejlesztési eredmény elérését minőségi, mennyiségi és pénzügyi szempontból egyaránt.
Akcióterületi tervek kidolgozása nélkülözhetetlen a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet szerinti településfejlesztési tervek készítése és megvalósítása, valamint a településfejlesztési koncepcióról, és az integrált településfejlesztési stratégiáról szóló 314/2012 i Korm. rendelet szerinti integrált településfejlesztési stratégiák kidolgozása és végrehajtása során. A jogszabályi előírásokból következően az akcióterületi tervek készítése a településfejlesztési tervezés, a településtervek kidolgozása legfontosabb feladatai közé tartozik.
Az akcióterületi terv egy előzetes és indikatív terv, amelynek készítése során a városfejlesztési akció megtervezése az önkormányzati városfejlesztési célkitűzések elérése érdekében szükséges műszaki-fizikai beavatkozások többlépcsős, iteratív jellegű, egyre konkrétabb megfogalmazásával történik (még a megvalósítás alapjául az önkormányzat által jóváhagyott akcióterületi terv rendszeres évenkénti aktualizálása keretében is).
Az akcióterületi terv ebben a folyamatban a megvalósítás forgatókönyve mellett a döntéselőkészítő dokumentáció szerepét is betölti.
A minimális tartalmi követelmények teljesítésével az akcióterületi tervnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy az adott fázisban megszerezhető ismeretek szintjének és mélységének megfelelő tartalommal előrevetítse
Az akcióterületi terv leegyszerűsített tartalmi követelményeinek teljesítésével azt kell elérni, hogy ennek alapján meg lehessen ítélni a tervezett városfejlesztési akció egészének és részletesebben bemutatott ütemének
Az első megközelítésben minimális tartalommal elkészíthető akcióterületi tervnek meg kell felelnie annak a kettős követelménynek, hogy kidolgozása a lehetőségek szerint a költségtakarékosság szempontjaihoz igazodva történjen, ugyanakkor a rendelkezésre álló városrendezési és műszaki információk szintjén a helyi adottságoknak megfelelően, a szükséges és elégséges mértékben adjon választ a fenti kérdésekre.
Ennek érdekében az akcióterületi terv egyes részeit legalább az alábbi tartalommal kell elkészíteni.
Azon városok esetében, melyek IVS-t készítenek, az akcióterület kijelölése már megtörtént az IVS-ben, itt az IVS szerinti lehatárolás bemutatása szükséges.
Azon városok esetében, amelyek nem rendelkeznek IVS-sel, az akcióterületi terv készítésének kiinduló lépése a városfejlesztési akcióterület kijelölése, pontos lehatárolása. Az akcióterületet földhivatali alaptérképen kell lehatárolni az akcióterületi terv módszertanának megfelelően.
Áttekintő térképvázlat csatolása szükséges, melyből megítélhető bemutatja az akcióterület elhelyezkedését a településen belül.
Meg kell adni továbbá az akcióterület és az egész település belterületének kiterjedését (m2 vagy hektár), valamint az akcióterület és a település lakosságszámát!
A fejezet kidolgozásával történik az akcióterület társadalmi-gazdasági, műszaki-fizikai és környezeti állapotának, valamint a piaci viszonyoknak, igényeknek és a tulajdonosi szándékoknak a vizsgálata a tervezett városfejlesztési akció megvalósíthatósága szempontjából. Ennek során az akcióterület egyes értelemszerűen kiválasztott jellemzői szükség szerint összehasonlítására kerülnek a település egészére vonatkozó mutatókkal.
Abban az esetben, ha pályázati forrást kívánnak igénybe venni, bizonyos mutatók jogosultsági feltételként jelentkeznek az aktuális pályázati kiírásban. A vizsgálat keretében kell tisztázni, hogy az aktuális feltételek tükrében az önkormányzat jogosult-e városrehabilitációs támogatások megpályázására a tervezett városfejlesztési akció végrehajtásához az akcióterület társadalmi-gazdasági, műszaki-fizikai és környezeti adottságai alapján.
A vizsgálat koherens egységet alkot a városfejlesztési akció végrehajtásának operatív városfejlesztési koncepciójával (4. fejezet) és pénzügyi koncepciójával (5. fejezet) és a jogosultsági feltételekkel.
Abban az esetben, ha a támogatás megpályázására való jogosultság aktuális feltételei teljesülnek, azok teljesülését elkülönítve, világosan be kell mutatni a fejezetben. A helyzetelemzést az alábbi munkarészek értelemszerű, a helyi adottságoknak megfelelő kidolgozásával, lehetőleg rövid, lényegre törő szövegezéssel készül.
A helyzetelemzés következő munkarészeit az általános módszertani részben az előzőekben leírtak szerint kell elkészíteni
Műszaki szempontból reális szöveges és grafikus ismertetés, a meglévő helyzet jellemzőit az akcióterület egészét bemutató, áttekintő tervlapon értelemszerűen ábrázolva (a vizsgálathoz a meglévő állapotot ábrázoló szakági előtervek készítése ebben a fázisban nem kötelező), az alábbi témák feldolgozásával az általános módszertani leírásban foglaltak helyi adottságokhoz igazodó alkalmazásával:
Az egyes témák elemzését témánként röviden kell összefoglalni.
A TULAJDONVISZONYOK ÉRTÉKELÉSE
A vizsgálatot a legfrissebb földhivatali bejegyzéseket tartalmazó tulajdoni lapok alapján javasolt elvégezni.
A vizsgálat eredményét az akcióterületet ábrázoló földhivatali alaptérképre készített tervlapon grafikusan összesítve (pl. színekkel megkülönböztetve) kell bemutatni. A tulajdonviszonyok értékelésekor legalább az alábbi alapkategóriák feltüntetése szükséges: önkormányzati tulajdon, magántulajdon, állami tulajdon, egyházi tulajdon, egyéb. Az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelően kell elkészíteni
A TULAJDONOSI, EGYÜTTMŰKÖDÉSI SZÁNDÉKOK VIZSGÁLATA
Az általános módszertani leírásnak megfelelően az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelően kell elkészíteni.
A szociális város-rehabilitáció során különösen fontos a tulajdonosi szándékok vizsgálata társasházak esetén. Az igények vizsgálata ebben az esetben az érintett ingatlantulajdonosok közvetlen megkeresésével, szándéknyilatkozat kérésével, vagy fórum tartásával is történhet.
Az együttműködési szándékok felmérése különösen a szociális célú beavatkozások esetén fontos. A szociális rehabilitáció tervezése során javasolt számba venni azokat a partnereket, akik az érintett akcióterületen élő, vagy dolgozó lakosság számára foglalkoztatási, képzési, ismeretnyújtási programokat szerveznének.
PIACI IGÉNYEK, LEHETŐSÉGEK VIZSGÁLATA
Az általános módszertani leírásnak megfelelően az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelően, ahhoz igazodó módszerrel kell elkészíteni.
A KÖZSZFÉRA FEJLESZTÉSEI NYOMÁN A MAGÁNSZFÉRA ÁLTAL MEGVALÓSÍTHATÓVÁ VÁLÓ PROJEKTEK
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal kell meghatározni szövegesen, és léptékhelyes áttekintő tervlapokon világosan és elkülönítve ábrázolni kell az alábbiakat:
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal, az operatív városfejlesztési koncepcióban foglaltakkal koherens és konzisztens módon kell kidolgozni az alábbi munkarészeket.
A tervezett fizikai beavatkozásokkal járó városfejlesztési kiadások nagyságát projektenként, és az infrastruktúráknál szakági bontásban, költségbecslés alapján kell meghatározni.
A tervezett projekt menedzsment szervezetet be kell mutatni, az érintett projekttípus megvalósításában szerzett esetleges korábbi tapasztalataival együtt, és be kell mutatni, hogy alkalmas szervezeti eszköz lesz a konkrétan tervezett városfejlesztési akció professzionális és hatékony végrehajtására.
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal, az operatív városfejlesztési koncepcióban foglaltakkal koherens és konzisztens módon kell kidolgozni. A kockázatelemzést az előzetes akcióterületi tervre is el lehet végezni, a rendelkezésre álló adatok és információk birtokában. A végleges akcióterületi terv elkészítése során a tervek, igényfelmérések, tervezői költségvetések birtokában célszerű felülvizsgálni és szükség szerint pontosítani az értékeket, illetve új tényezőkkel kiegészíteni a teljes elemzést.
Rövid, szöveges leírásban kell bemutatni, hogyan valósult meg az érintett lakosság, civil szervezetek, gazdasági szereplők bevonása a terv készítésének időszakában és hogyan kívánják folyamatos bevonásukat biztosítani a megvalósítás során.
Az általános módszertani leírásnak, valamint az adott városfejlesztési akció természetének és előkészítettségi szintjének megfelelő mélységben és pontossággal, az operatív városfejlesztési koncepcióban foglaltakkal koherens és konzisztens módon kell kidolgozni a releváns összefüggések tekintetében.
Az eltérő adottságokra és körülményekre épülő, eltérő tartalmú városfejlesztési akciók tervei azonban azonos városrendezési-műszaki és pénzügyi logika szerint, azonos szerkezetben épülnek fel, amely az adott terjedelmi korlátok miatt az itt kivonatosan közölt teljes kötetben kerül részletes ismertetésre, és megismerhető a Városfejlesztés Zrt vezetői által készített idézett mű átvételével készült minisztériumi Városfejlesztési kézikönyvből is (NFGM, második kiadás, 2009).
Az alábbiakban a fenti módszertani ismertető illusztrálása érdekében néhány olyan fejlesztést mutatunk be a minisztériumi Városfejlesztési kézikönyvben ismertetett működő hazai jó gyakorlatok közül, amelyek akcióterületi tervi megalapozásában a Városfejlesztés Zrt-nek, illetve a megalakulása előtt (a ferencvárosi városfejlesztési akció első öt évében) első vezérigazgatójának, Aczél Gábornak, a SEM IX Városfejlesztő Zrt korábbi alapító vezérigazgatójának meghatározó szerepe volt. A következőkben azoknak az eredményeknek egy része kerül bemutatásra, amelyeket az itt bemutatott módszertannak az alkalmazásával értek el helyi önkormányzatok a 2004-es EU csatlakozás előtt.
A FERENCVÁROSI VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ A SEM IX VÁROSFEJLESZTŐ ZRT ÉS A VÁROSFEJLESZTÉS ZRT – AKKORI NEVÉN SCET MAGYARORSZÁG VÁROSFEJLESZTŐ RT – TERVEI ALAPJÁN
A városfejlesztési akcióterületet a Ferenc körút, Üllői út, Haller utca, Mester utca által határolt 73 hektár nagyságú, 20.000 lakosú városrész alkotja.
Az akcióterület Budapest pesti oldalának központi részén fekszik, és a történelmi belső városrészhez tartozik. Kedvező városszerkezeti pozíciója ellenére a városfejlesztési akcióterület fizikai és társadalmi-gazdasági szövete végletesen leromlott az 1992-ben megindult városfejlesztési akció megkezdését megelőző évtizedekben.
A fenti problémák megoldása érdekében az 1992-ben készült akcióterületi tervben az alábbi célok kerültek meghatározásra:
Általános célkitűzések
A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ EREDMÉNYEI AZ EU-CSATLAKOZÁS ELŐTT
Az 1992-ben indult városfejlesztési akció már a 2004. évi EU-csatlakozás előtt jelentős eredményeket hozott. A Ferenc körút és a Viola utca között megújult a közterületek egy része, nagyterületű új zöldfelület került kialakításra az akcióterületen, lebontásra kerültek a városrendezési tervben bontásra ítélt nedves, sötét, komfortnélküli romos lakások. Ennek következtében javult a városrész presztízse, a fejlesztés keretében kialakított építési telkek egyre inkább piacképessé váltak és értékesítésre kerültek. Az értékesítési bevételekből 1992 és 2004 között a SEM IX több mint 90%-os arányban finanszírozni tudta a városfejlesztési műveleteket. A magasabb presztízsű területen épült, kertvárosi minőségű városi környezetet biztosító társasházi lakásokba fiatal és középkorú középosztálybeli népesség költözött. A rossz minőségű, lebontásra ítélt épületek lakói jobb környezetben, komfortos lakásokhoz jutottak, többségük a kerületen belül talált új otthont. A megépült négy szálloda egyre nagyobb turizmust és idegenforgalmi adóbevételt generált, és az önkormányzat adóbevételei folyamatosan emelkedtek. Budapest IX. kerület Ferencváros Önkormányzata, amely 1992-ben Budapesten belül az egyik legszegényebb önkormányzat volt, a városfejlesztés hatására a középmezőny élére került.
A városfejlesztési akcióterületen az önkormányzat városfejlesztő társasága, a SEM IX Városfejlesztő Zrt. által megvalósított városfejlesztési akció 1992-től az EU csatlakozásig 34 milliárd Ft becsült befektetői ráfordítást generált, amely a magánszféra vállalkozásai által megvalósított, az előzőekben a városfejlesztési akció eredményei között említett új lakóépületekben és középületekben öltött testet.
A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ FINANSZÍROZÁSA
1992-től 2004 májusáig az Önkormányzat összesen mintegy 11 milliárd Ft-ot fordított a városfejlesztési akció megvalósításának finanszírozására. Ebből mintegy 3 milliárd Ft volt a társaság által végrehajtott „klasszikus városfejlesztési feladatok” elvégzésének költsége. Ebből a 3 milliárd Ft-ból 100 millió Ft volt az, amit az Önkormányzat 1992-2004 között költségvetési pénzből költött a SEM IX által elvégzett városfejlesztési feladatok finanszírozására, a fennmaradó 2,9 milliárd Ft-ot folyamatosan a városfejlesztő társaság termelte ki az általa előállított építési telkek értékesítésével. Az értékesítéséből származó bevétel a telekhányad, amit a telket megvásárló építési vállalkozás az adott telken általa építhető összes szintterület arányában fizet. A 11 milliárd Ft nagyságú összes önkormányzati ráfordításból a városfejlesztési akció klasszikus városfejlesztési feladatainak végrehajtása után fennmaradó 8 milliárd Ft az akcióterület fejlesztési műveletekkel érintett részén meglévő, és megmaradó önkormányzati tulajdonú lakóépületek teljes rehabilitációjára lett fordítva. Ehhez jelentős mértékben nyújtott támogatást Budapest Főváros Önkormányzata az erre a célra szolgáló fővárosi alapból.
Az „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” elnevezésű Regionális Phare Program 116 millió Ft-tal támogatta az Angyal utca és a Liliom utca egyik felének közterület-rehabilitációját, valamint a Tompa utca egy szakaszán a zöldfelületek megújítását.
Az NFT-1 ROP 2.2-es városrehabilitációs intézkedése 383 millió Ft-tal támogatta a Ferenc tér rehabilitációját, zöldfelületeinek felújítását, valamint a hozzá csatlakozó Berzenczey utca és Bokréta utca közterületeinek felújítását. A támogatások ebben az esetben nem célt jelentettek, hanem eszközt, azoknak a fejlesztési projekteknek a megvalósítására, amelyek a fentiekben bemutatott városfejlesztési akcióba illeszkedtek.
A VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ ÁLTAL GYAKOROLT MULTIPLIKÁTOR-HATÁS
A városfejlesztési akcióterületen az önkormányzat városfejlesztő társasága által megvalósított városfejlesztési akció 1992-től az EU csatlakozásig 34 milliárd Ft becsült befektetői ráfordítást generált, amely a magánszféra vállalkozásai által megvalósított, az előzőekben a városfejlesztési akció eredményei között említett új lakóépületekben és középületekben öltött testet. Emellett számos munkahelyet teremtett a kivitelezések során az építő iparban, majd a megvalósult létesítmények üzemeltetésében. A fejlesztések nyomán betelepülő vállalkozások által befizetett helyi adókból származó bevételek lehetővé tették az önkormányzat számára, hogy alapfeladatait – köztük a szociális-és egészségügyi ellátást, közoktatást – nagyobb hatékonysággal, jobb minőségben láthassa el.
A VÁROSFEJLESZTÉS VÁLLALKOZÁSÉLÉNKÍTŐ HATÁSA
A magánszféra által létrehozott, összesen 34 milliárd Ft értékűre becsült építési projekteket háromtucat magyar kis és közepes vállalkozás építette meg. Az építőipari KKV-k jelentős részéről biztosan állítható, hogy a SEM IX építési telkek előállítására irányuló városfejlesztő tevékenysége nélkül nem tudtak volna hozzájutni ahhoz a lehetőséghez, hogy a budapesti ingatlanpiacon értékesíthető lakásokat, az adott időszakban, olyan mennyiségben építhessenek, mint ahogy a Ferencvárosi Önkormányzat városfejlesztési akciójának eredményeként ezt megtehették.
Ugyancsak a városfejlesztési akciónak köszönhető, hogy négy szálloda települt abba a városrészbe, amelybe a városfejlesztési akció előtt nagyon kevés turista tette csak be a lábát. Az eredetileg három csillagos szállodák közül az egyik ma már egy nagy nemzetközi szállodalánc négy csillagos tagjaként működik.
A MOSONMAGYARÓVÁRI VÁROSFEJLESZTÉSI AKCIÓ A VÁROSFEJLESZTÉS ZRT – AKKORI NEVÉN SCET MAGYARORSZÁG VÁROSFEJLESZTŐ RT – TERVEI ALAPJÁN
A nem megyei jogú városok közül 2001-ben Mosonmagyaróváron jött létre az első városfejlesztő társaság, amely városfejlesztési akciók megvalósítását végzi.
Első piaci alapon megvalósított eredményes városfejlesztési akciója a Lajta lakókert kialakítása volt.
A városfejlesztési akció célja a várostesten belül található „zárványterület” feltárása, lakóterület kialakítása, eltérő beépítési módú építési lehetőségek biztosítása.
A 16 hektár nagyságú városfejlesztési akcióterületre vonatkozó operatív városfejlesztési koncepció szerint a városfejlesztési akciótervnek megfelelően az volt a társaság feladata, hogy az önkormányzat nevében az elkülönített városfejlesztési számla terhére
A városfejlesztési akcióterv feltárta, hogy az akcióterületre vonatkozó eredeti rendezési terv nem teszi lehetővé a városfejlesztési akció gazdaságos megvalósítását, ezért a városfejlesztő társaságnak a fejlesztés egyik kezdeti lépéseként az új rendezési tervet is el kellett készíttetnie.
A városfejlesztő társaság által végrehajtott önkormányzati fejlesztések eredményei a városfejlesztési akcióban:
A városfejlesztési akció megvalósításának pénzügy összesítése az alábbi képet mutatja:
ZALAEGERSZEG MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK VÁROSFEJLESZTÉSI TEVÉKENYSÉGE A VÁROSFEJLESZTÉS ZRT – AKKORI NEVÉN SCET MAGYARORSZÁG VÁROSFEJLESZTŐ RT – TERVEI ALAPJÁN
Az akcióterületi fejlesztéseket megvalósító városfejlesztő társaság létrehozása:
1999 (5 évvel az EU csatlakozás előtt)
Társasági forma: részvénytársaság, közvetlen önkormányzati tulajdonú, újonnan alakított városfejlesztő társaság, alapításkor vegyes tulajdonú városfejlesztő társaság, jelenleg 100%-os önkormányzati tulajdonú városfejlesztő társaság, egyben az első vidéki városfejlesztő társaság Magyarországon;
A társaság megalakításának előkészítése nyomán az akciótervek és a városfejlesztés átfogó pénzügyi forgatókönyve alapján az önkormányzat vezetése indokoltnak látta a városfejlesztő társaság megalakítását a tervezett fejlesztések megvalósítására. Ezután sor került az egyeztetésekre az önkormányzat bizottságaival, majd a közgyűlésben az önkormányzati képviselőkkel. Ennek eredményeként a város közgyűlése megszavazta a városfejlesztő társaság megalakítását.
A döntést követően 1999-ben megalakult a Zalaegerszegi Városfejlesztő Rt., az ország első vidéki városfejlesztő társasága, amely a városfejlesztés európai eszközeit a magyarországi kontextusban alkalmazva a közszféra és a magánszféra strukturált együttműködésével fejti ki városfejlesztő tevékenységét. A társaság széles körű helyi társadalmi legitimitást élvező megalakítása és rendkívül eredményes működése a SEM IX sikere után a megyei jogú városok tekintetében is bebizonyította, hogy az európai szemlélet és az európai városfejlesztési eszközök alkalmazhatóak Magyarországon.
A társaság azóta látványos fejlesztéseket valósított meg, és elért eredményei alapján tevékenysége egyértelműen sikertörténetnek tekinthető.
A SEM IX-hez hasonlóan a zalaegerszegi társaság működése is bizonyságot szolgáltatott már az ország EU csatlakozása előtt, hogy vidéki város esetében is alkalmazhatóak az operatív városfejlesztés európai eszközei magyarországi körülmények között is.
Az említett európai eszközök és megoldások vidéki városok közegében történő alkalmazhatóságáról bizonysággal szolgál a Zalaegerszegi Városfejlesztő Rt. tevékenysége, amely a közszféra és a magánszféra strukturált együttműködésével néhány év alatt átformálta a zalaegerszegi belváros északi részének arculatát, létrehozott egy új kertvárosi lakóterületet a városközpont északi része és a gébárti élményfürdő fejlesztési területe között, és az élményfürdőnek az első után már a második ütemét is megvalósította.
Budapest, 2023. március 8.
Dr. Bajnai László
Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata 2014-ben hagyta jóvá a Városfejlesztés Zrt által, Bajnai László PhD, városfejlesztési irányító tervező vezetésével készített Előzetes Akcióterületi Tervet Szombathely MJV Belvárosára. Az Előzetes …
2010-ben Üllő Város Önkormányzata megbízásából a Városfejlesztés Zrt elkészítette a Üllő Városközpont Fejlesztése és Funkcióbővítő Rehabilitációjára vonatkozó Végleges Akcióterületi Tervet.
2009-ben a Városfejlesztés Zrt készítette el Balassagyarmat Város Önkormányzata számára a városrehabilitáció megvalósításának komplex városfejlesztési akciótervét, az Akcióterületi Terv …
2009-ben a Városfejlesztés Zrt készítette el Mosonmagyaróvár Moson városrészének fejlesztését megalapozó városrehabilitáció megvalósításához vezérfonalként használt, a MOSONI BELVÁROS FUNKCIÓBŐVÍTŐ REHABILITÁCIÓJA – TELJES AKCIÓTERÜLETI TERV című operatív városfejlesztési tervet…
2009-ben a Városfejlesztés Zrt készítette el Mosonmagyaróvár Moson városrészének fejlesztését megalapozó városrehabilitáció megvalósításához vezérfonalként használt, a MOSONI BELVÁROS FUNKCIÓBŐVÍTŐ REHABILITÁCIÓJA – TELJES AKCIÓTERÜLETI TERV című operatív városfejlesztési tervet…
A Középső-Ferencváros rehabilitációja a Városfejlesztés Zrt 1997 és 2007 közötti igazgatósági elnöke, a SEM IX. Városfejlesztő Rt. akkori vezérigazgatója, Aczél Gábor, által kidolgozott akcióterv – későbbi nevén akcióterületi terv – alapján indult el 1992-ben, a Ferenc körút…
A Városfejlesztés Zrt-t azért alapítottuk 1997-ben, hogy Magyarországon is általánosan használhatóvá tegyük az operatív városfejlesztés bevált eszköztárát, kezdve a komplex városfejlesztési elképzelések valóra váltásának hazai tervezési és megvalósítási módszereivel, valamint szervezeti, jogi és finanszírozási eszközeinek bevezetésével.
H-1075 Budapest, Madách Imre út 2-6. II. lépcsőház 6. em. 57.
Telefon :
E-mail :
Városfejlesztés Zrt © Minden jog fenntartva